torsdag 28. februar 2013

Have a nice cup of tea

        P2288318    P2288321

Da je fækk ny engelsk-lærer på videregående fækk vi itte lov tæll å bruke ordet "nice". Sikkert for at vi skulle øke ordforrådet litt, men slik virker itte på en sta totning. Dessuten er jo engelskmenna glad i dætta væsle ordet sitt, slik som dom er glad i te, så da bruker je det å, i den grad je uttrykker meg på engelsk Smilefjes som blunker

Kruset på bildet over er vælbrukt gjønnom snart 20 år, så mye ta glansen og farva er bortvaske, men det viktigste står jo der enda, klart og tydelig.

P2288312

Her i huset drekkes det en del te, men det var da je les detti innlegget åt a Marthe i Marsipan og smilefjes at je kom på å ta en titt på te-utvalget mitt. Marthe skriv at hu har en skuff full ta te og dæ syns je var i meste laget. Men je har lurt meg sjøl litt og hatt te på tre ulike steller. Når je fækk samle sammen og telt opp, så var det 19 forskjellige slag å vælja ti her i heimen.

P2288311

Nå er det et te-skrin, dekorert i glansperioden sist på –90-tallet og ei hylle i et skåp. Je ser jo nå at je mangler noen bokser å ha i, men det skal nok ordne seg.

P2288308

Mine te-rutiner er ganske fastspikre. Tæll frokost er det påså-te. Twinings grønn tea mæ lemon. Hår eneste dag, ellers blir itte dagen god, antagelig. Sea er det minst en kopp ta favoritten Strawberry Champagne. Resten ta dagen varierer det etter humør og innfall, mest løsvekts-varianter.

Mitt fyste møte mæ te var nesten litt "traumatisk". I 6-klasse var i på fjellet på leirskole. Der var vi sjølsagt på lange gå-turer. Det eneste drekke vi fækk ha mæ øss var sterk (og besk) gul Lipton mæ store mengder sukker. Dæ var et mareritt og je nækte å smaka te mange år etter dæ. Helt tæll ei god venninne overbeviste meg om at te var godt UTEN sukker (takk Birgith) og da var det gjort. Etter dæ har je nok drøkki en liten innsjø varmt vatn mæ diverse smaker. Favoritta har sjølsagt variert opp gjønnom åra.

Slapp av og nyt dagen med noe godt i koppen. Nå skar snart ski-jinten kjempe om stafett-gull. Je lagar meg en go'kopp mæ te og sætt meg i sofaen for å heia!

8 kommentarer:

ANNEPÅLANDET sa...

Liker koppen din!! At den er slitt, er jo bare sjarmerende!

Jeg er også en teoman - eller heter det kanskje teofil?? med egne terutiner og mange fine favoritter i bokser og poser. Grønn te til frokost, sort utover dagen, og rød til kvelds/natt. Strawberry Champagne er en av mine favoritter også. Og jeg kan anbefale en god grønn en - som jeg fikk i gave av en blogger - nemlig Grønn gresshoppe. Morsomt navn og veldig god te. Med roser i - det må jo være noe for deg!

Ha en fortsatt fin dag!

Tovepia sa...

Jeg drikker faktisk nesten aldri te..men jeg liker det godt:) Her går det på kaffe, men aldri etter arbeidstid..og ikke så mye ellers heller;)
Håper du er klar for mars, for det er jeg, klemmings;)

Mandy Lou sa...

Spennende med så mange tesorter. Jeg har også litt tedilla, men er sjelden jeg drikker te hjemme. På jobben derimot kan det bli både to og tre kopper i løpet av en dag. Strawberry Champagne hørtes veldig spennende ut. :)

STEINKJERRINGA sa...

Så herlig å lese engelsk og totning i skjønn forening. Æ flir høgt her æ ligg i senga og nyt fridagen. Te er godt av og til, og jeg ble introdusert til te da jeg lå på fødeavdelingen på Haukeland i Bergen og fikk sønn nr. 1. Te i stoooore kopper er best. Jeg skal sannelig kjøpe meg en i London i april... Ha en fin lørdag!

oddi sa...

Jeg er ei kaffebøtte, og ferdig med det. Av en eller annen grunn skal det være te når jeg er forkjølet, men ellers krever denne kroppen større doser koffein. Og: det stae skal du ta godt vare på! Jeg kaller det "steinbitfæra" (steinbit: saltvannsfisk med mer tenner enn vett og en vanvittig evne til å bite seg FAST og ikke slippe! "Færa": atferd).
Slikt har berga både sta totning og sta nordlending, det er jeg sikker på!

Marie sa...

Litt av eit utval med te du har!
Fine teboksar må vere ein ide for den som skal ha ein liten ting med til deg :)

Eg drikk ikkje så mykje te, men synest det er godt med ein kopp i ny og ne, sjølvsagt utan sukker :)

God helg :)

Maret sa...

Der slo du meg, gitt... eg er og ei tekjerring, men med litt mindre utvalg...
Drog ein gong med heim frå Kina noko te. Det store te-landet... Her skulle det handles. Men vart veldig skuffa, ikkje noko for ein vestlending...

Frøken Lykkelig sa...

Åhhh så heldig du er som får besøk :-)
jeg er så heldig at jeg skal få besøk av min kjære mor og påsken! Det gleder jeg meg til :-)
Kos deg masse med besøket :-)
Charlotte