fredag 6. november 2009

G for…

Georginer i Glade farger.

Juni2009 081

Juni2009 123

Aug2009 258

Aug2009 260

Georginer (Dahlia) er ei gruppe i kurvplantefamilien med opphav i Mellom-Amerika, og er nasjonalblomster i Mexico. Det vitenskapelige navnet kommer fra den svenske biologen Anders Dahl.

Plantene i denne gruppen er flerårige, bladrike knollplanter med vakre blomster. Hagegeorginene som blir dyrka i dag kommer fra ei last røtter som kom til Nederland fra Mexico i 1872 som ga flotte, røde blomster med spisse blad. Gartnere kryssa disse georginene, med det vitenskapelige navnet Dahlia juarezii, med andre georginer, og la grunnlaget for alle de mange moderne hybrid som finnes i dag. Det finnes ca. 20 000 kultiverte varianter.

Fra Wikipedia

Som så mange ændre planter er Georginer, som je sier, eller Dahlia som det å heter, ei plænte je itte har greie på. Men je nyt synet, og dæ håper je at du gjør å. Det er itte sikkert at je rækk å innom så mange å kommentere denni hælja, men je håper de bær over mæ meg, så kjæm je sterkere tællbarsatt sea.

Aug2009 395ABC runde 2 logo_thumb[2] For flere G-er, se HER

20 kommentarer:

Havfruen sa...

Ah....nydelige blomster:) Flotte bilder du tar:)
Riktig god helg til deg og kos deg:)
Klem:)

karna sa...

Åååå georginer, gamle minner om mormor kommer fram. Til neste år har jeg tenkt å prøve meg med etpar sommergeorginer (ikke minn meg på det sånn utpå neste år ,-))

Rimkogeren sa...

Du fortjener en supergeorgine for dine smukke billeder.

Marie sa...

Georginer er noko av dt vakraste som finns i planteverda! Uheldigvis synest iberiaskogsneglen at dei er noko av det mest smakfulle i verda, derfor har eg dei ikkje i min hage...

God helg :)

Petunia sa...

Et skikkelig gladinnlegg fra deg med fine farger:) Bildene dine er så fine og klare også!

Du skrev til meg at Kapp kapell nå er kirke.. Har de bygget på den eller er den bare "oppgradert"?

Jeg kan ikke huske at det var Vivo på Kapp, men jeg kan faktisk huske den Vivomannen og hjertesorgen da eieren ville ha den tilbake. Må ha vært min første kjærlighetsorg:)

Takk skal hilse til min far:)

Hobbygåsa sa...

Nydelige blomster du har som G-innlegg! Joda, jeg har så smått begyndt å lengte etter sommeren :-) Ha en fin helg!

Anne-Lie sa...

Läckra bilder du bjuder på! Dahlia på svenska så jag använde denna blomma när det var D;-))

Hage og Foto entusiast sa...

Åååå jeg elsker Georginer. Ble hekta på de i sommer. Hadde da 3 stk, og har tatt inn røttene. Så får vi se om jeg får de til å spire igjen til våren. KJempeflotte bilder i sterke og glade farger :D

Henny sa...

Georginer er fantastiske i deres mange variationer. De fås jo i mange farver og faconer, og alle er de smukke.

Living next to me sa...

wow fore noen vakre bilder og farger , oi...nå må jeg lære meg å få store bilder , de gjør seg F

Anonym sa...

Hei.Nydelige bilder.Virkelig fine farger på blomstene.Ha en riktig fin helg.Klem fra Bodil..

Mia sa...

Georginer eller dahlia, så fint! Det behövs nu i snön, såna varma blomsterbilder :)

Unknown sa...

Nydelige bilder av georginer i glade fargar:0)

Margrethe sa...

Selvfølgelig G for georginer. Jeg elsker dem, og har masse av dem i hagen om sommeren. Ikke alle overlever vinteren i kjelleren, så da må jeg ha noen nye når våren kommer. En sommer uten Georginer, blir ikke en ordentlig sommer.

Margrethes hus og hage sa...

ÅÅ så vakkert! Den siste i rosa med gult i midten tror jeg at jeg også har. Georginer er flotte.

Hilsen Margrethe

linn kr/sykepleier sa...

Deilige farger og flotte bilder. :D

Anonym sa...

Deilige farger på Georginene. Synes de bestandig har vært så nydelige. Flott bilder som gjør meg glad!

Ellen sa...

WOW! Disse var utrolig flotte. Fantastiske klare farger. Flink fotograf!

Ønsker deg en fin uke!

Irene sa...

Så fantastiske farger! Det er virkelig noen nydelig bilder du har tatt .... ha en fortsatt fargerik dag!

TorAa sa...

helt herlig å se og ha slike fargerike blomster.
Vi er så heldig å ha de flottem blomstene fra tidlig mai til frosten kommer. Men vi må jo knipe dem da---

---
http://toraa.blogspot.com/2009/10/vacation-report-10-walking-around-in.html