tirsdag 28. april 2009

Det våres rundt Hekse-heimen

April2009 516

Nå sprætt knopper så fort at je rækk itte helt henge mæ kamera.

April2009 512

I gårkvæld kom det litt regn og da sola endelig stakk fram i æfta, så var plen grønn på no’n timer. Det var nesten X-Files; du trur det itte før du ser det.

April2009 522

Det var tæll og mæ lyn og torden i går. Det er itte akkurat vanlig i april.

 

April2009 525 April2009 526 April2009 532

Gamleheksa og Snuppa har store planer for en bitteliten kjøkkenhaga. Det er Snuppa si gamle sandkasse som er utgangspunktet. Vi gjør tankearbe og  Gubben har muskelkrafta. Fysst måtte det sand bort, sea kom et trillebårlas vælsorterte “heste-vitaminer” og på toppen skikkelig jord. Nå står det bære att å blænde godt.

Je kænn vel tenkje meg at en og ænna rose-dyrker kunne misunne øss dæssa hestepæren. Det er bære å kåmmå mæ trillebåra di dæ… ;) Je veit itte helt åsse grønnsaker lik denslags, men “Man tager hvad man haver”. Nå skar vi kose øss mæ litt småknask utover sammar’n. Mæ den tælgangen vi har på lagringsgrønnsaker, så er det itte akkutat no poeng å dyrke no slik. Bære litt småtteri helt for kos.

8 kommentarer:

Maret sa...

Det første eg tenkte var at dette må ha vært Totens mest solide sandkasse. Artig med gjenbruk.

Og hestemøkk, ja-takk om eg får lov å ta med i bilen..

Ha ei fin veke.

Gry sa...

Så fine bilder! Og så heldig du er som er selvforsynt med møkk! Det er ikke billig det, det fikk jeg merke i går da jeg handlet inn hønsegjødsel og kugjødselkompost.

Vanligvis kjøper jeg dette gjennom Hagelaget men i år klarte jeg ikke å somle meg til å sende inn bestilling.

Orlaug sa...

Ser bra ut, detta......vert spennande kva du skal dyrke der....eg hadde eigentleg same tanken ang. kjøkkenhage, men er ikkje komen i gang (endå).

ANNEPÅLANDET sa...

Jeg har også kjøkkenhagen i kasser - smart i disse snegletider. Blir spennende å se hva dere skal dyrke der. Jeg hadde visst planer om å så litt inne, men det må jeg visst ha glemt. Da blir det vel redikker og salat i år igjen da.... Og det er jo godt! Ringblomster og agurkurt hender det også jeg har. Lykke til!

Ruth sa...

I fjor drev jeg og spadde jord og gjødsel, jeg også. Jeg sådde både poteter, gulerøtter, salat og reddiker, men det kom ikke opp så mye som et eneste lite strå av noe som helst. Vi regnet bort. Så i år vet jeg ikke om jeg orker.

DH driver og maser. Han syns sånne hjemmelagde grønnsaker smaker så utrolig godt. Kan jeg sende ham over til deg? Han spiser ikke så veldig mye.

Frøken Lykkelig sa...

Å ja så deilig at man endelig føler at det snart kjennes ut som vår! Her tror jeg det kan bli litt blå himmel i dag! Herlig!

Igjen... vakre bilder tatt ved "hekse-heimen".

Ha en herlig dag :-)

elle-melle sa...

Det må være den flotteste kjøkkenhagekassen jeg noen gang har sett!
Og jeg må bare gjenta noe jeg sikkert har sagt før, men du er så utrolig heldig som kan forsyne deg grovt av møkka!
For et par år siden spurte min søster meg om hva jeg ønsket meg til bursdagen, (hun hadde sauer på den tiden)og jeg svarte: "Et lass av møkka di!" Jeg kunne bare ta så mye jeg ville - heldigvis. Men nå er det ikke sauer hos henne lenger og jeg er uten møkk.
Møkk er gull verd for oss hagemennesker.
Grønnsakene dine kommer sikkert til å strutte av frodighet, uansett hva du finner på å dyrke!

Lykke til!

FO - 2 sa...

Det er veldig gøy med en egen kjøkkenhage, liten eller stor.
Her koser ungene seg hvert år med ulike grønnsaker som de har sådd selv.
Noen vinnere er gulrøtter, sukkererter, poteter og reddiker. ;)

Lykke til med prosjektet. Kos dere! :)

Flotte bilder av vårenstemningen der hos deg! :)