onsdag 15. april 2009

Hevnen er søt, virkelig søt

April2009 243

I dag fækk je pakke i posten, helt uvente. Jubel og glede, har je gjort meg fortjent tæll dæ, tru? Je var rask tæll å kikke bakpå og kjinte at navnet på kusina mi som har forville seg frå tjukkeste Toten og tæll nordlige og vestlige strøk i Trøndelag. Der bor a i nybygd hus mæ mænn og to kjæmpesjarmerende småkarer på 1 og 3 år. Småkara har nok skjønt at a Gamletante vente på sammar’n, for jommen kom det bok om blomster…. !!!! Det var kænskje en liten hevn for musetøfler og votter som fænt vægen norover for ei stunn sea. Slike hevnaksjoner lik je. Det lyser opp en regnvåt våronsdag.

                         April2009 246

April2009 261 April2009 260

Dårlige bilder blir det når en itte har tålmodighet tæll å vente tæll en kæn ta bilder uten bilts… :(

Tusen takk åt Gull-onga og åt Mammaen som kænskje har vøri bittelitt hjelper.

Så en liten safari i et enda midre blomsterbed der det byner å våres.

April2009 248 April2009 251 April2009 253

April2009 256 April2009 257

Tæll og mæ klematisen har ei bittelita grønn spire. Je har et spørsmål åt dekk som har grønne fingre og kunnskap (je er som kjent best tæll å ta livet ta plænter): Skar klematis beskjæres? Her er iallefall en dusk frå i fjor.

7 kommentarer:

ANNEPÅLANDET sa...

Jeg har absolutt ikke grønne fingre, men om klematis har jeg lært flg: De sortene som blomstrer på fjorårets ved, skal beskjæres om høsten, mens de som blomstrer på årets ved, skal beskjæres om våren. Eller var det omvendt?? Jeg klipper av hele greia ca 30 cm over bakken om våren, når jeg husker det, på alle klematisene, for jeg vet jo ikke hvem som blomstrer på hva slags ved, og det blomstrer mer de årene jeg husker å skjære dem. Skal visst gjøres i april, har jeg hørt.
Hmmm, dette var visst ikke særlig nyttig... og temmelig lite profesjonelt. Håper noen med litt mer peiling legger inn en kommentar! Lykke til i alle fall!

Gry sa...

Det er en hel vitenskap å klippe klematis, alt etter om de tilhører gruppe 1, 2 eller 3. Jeg klipper ikke noen av mine og det går helt fint ;) Det eneste er at jeg hadde en gullklematis engang som jeg måtte klippe hardt tilbake for å slippe litt lys inn gjennom kjøkkenvinduet. Gubben murret litt når det grodde helt igjen....

Og det med boken var vel heller kjærlighet mer enn hevn!

Silje sa...

gossint gjort:D

Orlaug sa...

So koseleg å få blomsterbok, då......og no ser det verkeleg ut til at våren er komen til deko òg.
Råd om klematis??? sorry, eg er dårleg på slikt.

elle-melle sa...

Klematis er ikke helt enkelt å vite om skal klippes eller ei. Hvis du klipper en som ikke skal klippes får du mest sannsynlig ikke blomster i år. Men du tar ikke livet av den av den grunn. Noen kan klippes helt ned hver høst eller tidlig vår. Det er som Gry sier tre forskjellige grupper som skal klippes etter hvilken gruppe de tilhører. Vet du hva klematisen din heter går det greit å finne ut om den skal klippes eller ei.

Blomsterboka ville jeg sett på som premie for musetøfler og votter og ikke som noen hevn:)

Nikoline sa...

Ja,hevn kan jo vera så mangt... og dette var vel ikkje av det verste slaget...?
Ha ein fin vårkveld:0) (og kos deg med blomsterboka di,du! Det er lurt å kunna lesa litt i forkant av plantinga...godt forberedt heiter det..)

Marie sa...

Alltid kjekt med blomebøker!
Det vårast i hagen hos deg også ser eg :)