tirsdag 25. september 2012

Sur kjærring??

I dag har je vøri en tur innom distriktetes stolthet, Soria Moria slott, Gjøvik sitt hellige KJØPESENTER. Det er som regel en blænde opplevelse, akkurat som i dag.

!cid_FBB71055F88A46A586CE23A228946166@EllenPC

Da je gikk forbi en kænskje litt for ongdommelig klæsbutikk;) fækk je aue på noen jakker je kunne tenkje meg å sjå nærmere på. Da je la merke tæll at det for en gongs skyld var stille i butikken, så stakk je innom. Men da je hadde sett meg ut to jakker tæll prøving, så fækk dom sætt på disco-musikken sin, mæ raus desibel. Da vart det ittno jakkeprøving på denni kjærringa. Skar je på disco, så går je på disco. Skar je hændle, så går je i en butikk. Det må da kunne vara forskjell på dæ. Je vurderer digre hørselvern nestegong je nærmer meg plassen. Åffer må det vara slik musikkleven ælle stann dom sæl klær??? Det er itte rart at dom som arber der virker litt sløve og dope. Det nytter liksom itte å påkælle oppmerksomhet og få no hjælp. Men je skjønner det jo. Je hadde fort vørti apatisk je å, ta å arbe i slik leven.

Nåja, det fins heldigvis hederlige unntak. Og det er der du finn meg og lommeboka mi.

For å itte surne helt så gikk je dit dom har den beste kaffe latte’n. Men nei du, hu som sto der hadde itte tid tæll å laga kaffe eller smørja på en brødblings på leeeenge, for hu var opptatt mæ å laga mat ått noen som itte var der. Dom skulle kåmmå seinere ama. “Unnskyld” sa je da, nokså syrlig, “je skal itte hæfte deg” og gikk en plass dom hadde stuun tæll ei gammal, sur heks. Go latte hadde dom å, så det blir flere turer dit.

På vægen dit var je innom verdens beste gånbutikk “LYKKE” og kjøpte gån je itte treng på lenge…., men for ei lykke å møte så koselig damer bak disken. Da hændler je gjenne litt ekstra.

I såmmå svarven fækk je å tak i ei gave ått en person je er ganske sikker på at læs detti. Nå kænn du lure….

00020309Om je er spesielt sur i dag? Absolut itte. Men je er litt grinete på “Vær-bestyrer’n” som har fønni ut at det er på høg tid mæ litt regn att. Ministre og ænna fintfolk har egne rådgivere, men denni vær-bestemmer’n er nok for egenrådig tæll slik. Kænskje det var bære om TV2 tok på seg bestyrer-jobben, så kunne vi sendt inn en SMS eller ti og stemt på å slags vær vi ville ha ;D Vi lever da i et demokrati og i en service-innstilt tidsælder, hæll…..?

5 kommentarer:

Maret sa...

Ja-ja, der sit du.... og her sit eg og hyler av latter. Er litt kjent i Gjøviks gater eg og.. men dette er nok eit landsfenommen, og ikkje berre ditt må du tru. Veit ikkje om det er noko trøst.
I gårkveld hadde eg kjapp visitt av ei Gjøviks-jente, smørblid og god.

Tovepia sa...

Huffja, en ting er musikken, en annen ting er prøverommene som ikke rommer et voksent menneske:))
Godt du fikk latten og garnet..og jeg håper du har fått suppa bort fra komfyren...jeg er mester i å brenne suppe:))
Ha en fin kveld og ei god uke videre, klemmings;)

STEINKJERRINGA sa...

Ha-ha... nu flir æ godt her æ sett. Æ ser dåkker for mæ, heile gjengen. Det kjøpesenteret må vær nytt førr det va kje der då æ va på Gjøvik på NM på ski i 1990. Vi vesst vel ikkje ka latte va for 22 år sia, og Nordlandspils hadd vi med oss!!

Anonym sa...

Hehe.. Du kan få sagt (les:skrive) ting, i alle fall ;)

Er enig i mykje av det eg, så du treng ikkje tenkje på deg sjølv som sur, trur eg :)

Ha ei fabelaktig veke!

oddi sa...

Sur? Kan jeg ikke drømme om! Det må da være lov å si ifra når noe blir ravgalt. Hadde besøk sørfra her for litt siden. De hadde tatt en rundtur med lokalbåt i øyriket her,og kom fasinert tilbake. Dette både på grunn av naturen, og språket de hadde hørt av lokalbefolkninga. Blant annet hadde noen vært misfornøyd med båtrutene, og gitt klar beskjed til mannskapet om at de "fikk se til å skjerpe seg!" Undringa (og beundringa?) var stor hos våre veloppdratte venner - det var jo akkurat det folk mente,og det sa de! Gjør du alvor av å ta turen nordover landet, så sier du ifra - jeg er ram på kaffekoking!