onsdag 4. april 2012

Min fineste vårblomst

 

blåveis 

Anne på Moseplassen har akkurat nå denni konkurransen og je slenger meg mæ. Det er ingen tvil om åkke som er min vårblomme. Det er og blir blåveisen. Ingen over og ingen ved sia for meg.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Hepatica nobilis

Blåveis er et sikkert vårtegn spesielt på Østlandet og i Trøndelag. Planten er nokså kravfull til voksestedet. Du finner den i rik løv- og barskog i lavlandet. Der du finner blåveis er det som regel kalkrik jord. Den liker også et godt lag med snø om vinteren som beskytter blad og knopper for vinterfrost. For at frøene skal modne om sommeren må middeltemeraturen være relativt høy. Det er på Østlandet og i indre Trøndelag utbredelsen er størst, den fins også i Ryfylke , Hardanger og ved Bodø. Bladene hos blåveis er grønne hele vinteren og knoppene er dannet om høsten, slik at planten kan starte vekst og blomstring så snart snøen er borte. De karakteristiske leverforma bladene visner ned og nye blad dannes utover sommeren. Frøene spres med maur, blomsterstilken bøyer seg ned mot bakken når frøene er modne og maur tiltrekkes av et lite, saftfullt vedheng på frøet. Blåveis har blitt brukt som medisinplante. Når fargestoffene i blåveis (anthocyaniner) blandes med syrer fra jorden kan blåveisen av og til få rød-rosa kronblad.

Kilde: Miljolare.no

Helt hvit kan den også være:

P3155625

8 kommentarer:

Tovepia sa...

Vet jeg har ei blåveistue i bedet mitt...under snøen:O)

ANNEPÅLANDET sa...

Blåveis er vårblomsten for meg også. Der jeg vokste opp, var det blåveis hver vår. Men her jeg bor nå, er det dårlige greier. Det har vel med jordsmonnet å gjøre. Men i fjor oppdaget jeg noen få borti skauen her. Da jeg sjekket i år, var det ingen ting. Men jeg håper det kommer.
Nydelige bilder!

Mandelhjärta sa...

Blåveisen er nydelig! Så herlig farge og søte detaljer. Men den rosa varianten har jeg aldri sett før!
Lykke til i konkurransen!
Ønsker deg også god påske! :)

Ranten sa...

Lekker! Blåveis er vår :) Lykke til!

STEINKJERRINGA sa...

Jeg er stum av beundring! Riktig god påske!

Aud sa...

Nydelig kandidat og flott bilde.
http://audkamp.blogspot.com/

krepsemor sa...

Så nydelig bilde av blåveisen din! Skulle ønske vi hadde den her på vestlandet også.....Flott informasjon!
Ønsker deg lykke til!

Berit T sa...

Virkelig vakker.
Ønsker deg lykke til og håper du går av med seieren
Den planten jeg fikk i fjor har ikke greidd seg her. sådde også frø, men ser ikke liv, og er skuffet...

Du spurte hvordan det gikk med krokusene mine. Jo jeg sådde jo mengder både krokus og tulipaner, men ikke alt ser ut til å komme nei. Krokusen som ble satt ved lekehytta, de kom, men det var ikke mengder nei, og når de endelig var så store at de skulle være utspredt å fine, ja da regnet de flate, og endte sin blomserflor liggende. Nå venter jeg på tulipanene som ble sådd mesteparten i krukker, for at ikke rådyra skal ta de. Likedan er det med prerleblomstene. Noen andre blå kuler, ser ikke ut for at det blir noe, bare gress :O) Merklelig.