mandag 10. august 2009

Juleforberedelser

Ja, er det itte jula snart a? ;)

Det er én ting je byner mæ ved dessi tider og dæ er å laga Stikkelsbær-likør. Stikkelsbæra blir itte mye vølt lenger, men gir den nydeligste kaffeselskapslikøren. Byner du nå, er den klar tæll jul. Je har ingen bilder ta prosessen enda, je lyt på butikken fysst.

Men oppskrifta har je og den anbefales. Rart at likør er slik damedrekke forresten, at kara absolutt skar ha bront, beskt brennevin hvis dom skar ha no slik atått kaffe’n.

Aug2009 127

STIKKELSBÆRLIKØR

1/2 l stikkelsbær(grønne) i et glass, hell over ca 2 1/2 dl nøytral vodka til det dekker bæra. Putt i ei vaniljestang. Sett på lokk og la stå i 5 uker.

Sil bort bæra og lag sukkerlake av 1,2 dl sukker og 1/2 dl vann. Tilsett. Ha på flaske og sett bort på en mørk, kjølig plass. Ta den fram til jul og den har den nydeligste gul-gyldne farge og en frisk smak.

Jeg bruker ca. 40% vodka, synes det gir minst ramm spritsmak. Dessuten er jeg litt forsiktig med sukkeret, slik at det ikke bare blir søtdrikke, men også friskt. Herlig til kaffe og kaker.

Ja, det var ælt je hadde tenkt å gjøra tæ juleforberedelser på mange mnd enda.

Prøv du å. Har du itte stikkelsbær sjøl, så har kænskje naboen litt å dele på.

 

 

Aug2009 131

Sammer-sukk frå Snuppa: I sammar har je visst drøkki mere kakao enn is-te!

11 kommentarer:

Berit T sa...

Ja nå skavtt jeg ganske, juleforberedelser????
Men en slik en den skal jeg være med på!

Må en tur til byen først jeg også :O)

Ha laget flere ganger tidligere. I år skal jeg prøve bjørnebær. Et åt laget jeg av ville bringebær og det var utolig godt.

Hobbygåsa sa...

Smart! Selv om jeg begynte å lure litt på deg nå altså :-) Høres veldig godt ut dette da. Og lillesnuppa di har så rett, jeg sukker sammen med henne jeg, ikke mye soft-is på meg denne sommeren!

ANNEPÅLANDET sa...

Det høres godt ut! - selv om jeg egentlig ikke liker hverken likør eller stikkelsbær... :(
Men kaffe, småkaker OG stikkelsbærlikør hørtes veldig feminint og hyggelig ut - litt sånn koselig gammel dame-aktig! Med blondeduk.
Ja, man skulle nesten tro det er jul snart - har helt novemberstemning her jeg sitter og drikker - kakao. Dessverre har jeg ingen stikkelsbær i hagen.

elle-melle sa...

Dette burde jeg nok prøve, men jeg har altså ikke nok stikkelsbær. Jeg har en busk men den bærer heller dårlig. Derimot gjør jeg det på samme måten som du når jeg lager kirsebærlikør og den står på benken og er klar for å helles på flaske i disse dager. Det er tradisjon å lage kirsebærlikør hvert år. I fjor lagde jeg også av solbær og bringebær og det var godt det også. I år har jeg tenkt å prøve meg på slåpebær, de sier det er de beste bæra til likør, men jeg har aldri smakt det. Får håpe at jeg rekker å plukke noen slåpebær før fuglene tar dem.

Aprospos rognebæra dine - flott bilde forresten - så lurte jeg på å lage gele av dem i år. Det er mye rognebær så det burde være en smal sak å få plukket dem.

Stubbetufsa sa...

Denne skal jeg jamen prøve!
Jeg har laget av krøkebær (krekling) og av blåbær tidligere. Det er godt, spesielt krøkebærlikør!

Marie sa...

Likør har eg aldri laga, men dette smakar sikkert godt til julekaffien det :)

Her hos oss hadde me faktis nydeleg ver tidlegare i sommar med nesten 30 grader i skuggen, no kjennes det som ei æve sidan, hehe

Fru Keilegavlen sa...

Kjempesmart!!

FO - 2 sa...

Godt tips dette.
Hikk.... hikk.... hikk... ;)) Hehe!

Kanskje jeg skal hinke meg ut og plukke stikkelsbær en dag snart, ja.
Må på polet også da.... ;)
Kos deg med kakaoen i mellomtiden - frem til jul... ;)

Og du,
jeg har kjøpt to julegaver jeg. ;)

Orlaug sa...

Likør av stikkelsbær, ja....det høyrest godt ut.
Kanskje det går bra med solbær òg?
har aldri prøvd, eg.

Anne (Moseplassen) sa...

hehe, joda, her har jeg fyra i juli jeg... nå er jeg fryktelig frossen av meg altså, men alikevell..

Morsomt med stikkelsbærlikør da, det har jeg aldri hørt noen lage før.

Stubbetufsa sa...

OK, det gjelder for ett lodd!