tirsdag 22. juni 2010

Midtsammars-favoritt

Egentlig heter denni go’biten Grunnlovsdessert, men her i huset nytes den året rundt, uten flagg. Bildet er frå kokeboka mi, da itte mine utgaver støtt er like presentable, men gode. Et tips er å kutte rabarbrastilker i biter (de tynne) og legge dom i en påså i frysen. Da får du fresk og god dessert året rundt.

P6217852

4.porsjoner kompott:

200g svisker

200g rabarbra

3 dl vann

2 dl sukker

1 ss potetmel

Kok rabarbra og svisker såvidt møre i vann med sukker. Ta noen svisker til pynt. Rør ut potetmel i 1/2 dl vann. Tilsett jevningen og la det tykne på avslått plate(ikke kok)e. Avkjøl.

I den orginale oppskrifta skal det lages vaniljekrem sjøl, men jeg kjøper Tine vaniljekrem eller aller helst Tine vaniljesaus. Til fest er det fint med litt krem på toppen og resten av sviskene. Slik er ikke vi så nøye til vanlig. Jeg tar også bort litt sukker og erstatter med litt vaniljesukker i kompotten.

Håper det smaker. Vel bekomme ;)

6 kommentarer:

Tussi sa...

Ååå - denne er bare så innmari god!
Den var en gjenganger i min barndom, og jeg prøver å følge opp, og lager den av og til :)

Nikoline sa...

Denne skal prøvast! Har jo laga både sviskekompott og rabarbragraut, men aldri i kombinasjon som her.Kanskje eg skal "slå til" i helga og overraska gemalen med dessert...?
Takk for oppskrifta:0)

Mammamiia sa...

Hmm.. dette så godt ut, - tror jammen jeg må stikke til plæntasjn og kjøpe meg en rabarbraplante... :) så kanskje det blir en slik dessert på oss neste Sankthans?? Takk for tips! :)
Kos deg i sola!

Tovepia sa...

Så flott du har fått det her inne!!!

Denne desserten skal jeg virkelig notere ned, for her var det godsaker,og rabarbraen har jeg aldri gjort noe med, så takk for denne!

Kanskje vi ser deg utpå kvelden:O)

Kos deg og klem fra meg som er i farta;)

Hobbygåsa sa...

Dette så utrolig godt ut du - denne må jeg nok prøve :-)

Anonym sa...

Yum - dette så godt ut, nå som vi er midt oppi rabarbrasesongen. Denne skal jeg lage!