søndag 16. januar 2011

Dagens realiteter

I går drømte je meg bort tæll sol og varme. I dag er je vel mere neattpå bakken, klar for å vise fram litt mere frå kikkerposisjonen min i stugguglaset. I natt har snøen lava ner og det er issørpe på Mjøsa, så det er et stykkje fram tæll noen vårtegn. Da er dessi farveklatta en sjelevarmere.

 P1149858

P1149852 

P1089824 Noen oppfører seg høflig og pent i matfatet

P1089822

Spettmeisen derimot bære roter solsikkefrøa utover

P1169868

Mor dompap blir mildt sagt irritert på tullbokken og prøver å lære bort bordskikk.    

P1149851

Å så må det røddes opp etter rampen. Ittno ta dei gode frøa kænn gå tæll spelle.

P1069793

Far dompap hjælper tæll mæ røddejobben hænn å. Samtidig ønsker’n deg en fin dag.

11 kommentarer:

ANNEPÅLANDET sa...

Å, så fine bilder! Godt å se at fuggærn har overlevd kuldeperioden. Ha en fortsatt fin søndag!intne

Tovepia sa...

For noen gjester du har utafor glaset! Blir alltid fascinert over fargene på dem, for jeg har aldri vært noe fuglemenneske, men sannelig er de vakre!
Nyt dagen, klem fra meg;)

Ingrid sa...

Dompapp er den finaste fuglen eg veit om og i vinter har eg vore så heldig å ha dei på fuglebrettet.
Men jamment går det mykje mat til dei.
Var på Felleskjøpet i går og fikk ein ny 25-kg sekk med solsikke.
Fine bilder.

Havfruen sa...

Så flotte bilder:) Artig å følge med småfuglene utenfor nå. Vi har noen her også.....samt en diger ørn som sitter langt ute i fjæra. Håper han holder seg der.
Regn her!! og speillblanke veier!
Tror våren er et stykke unna ja...
Ha en fin søndag. klem fra meg:)

Orlaug sa...

Er det ikkje merkeleg, du....kor forskjellige dessa fuglane er ?
Spettmeisa er frekk og rotete, jagar vekk andre om nødvendig.
Eg pleier banke på glaset og kjefte på, men trur du det hjelper?
Og so var det den dompappen, då..........vil so gjerne ha besøk av de. sukk.....

FO - 2 sa...

Et "julekort" som man kan se på og glede seg over,
vinteren gjennom,
hvis man er generøs og omstenksom,
slik som du. :)

Strikkebesta sa...

Ja,ja, ein kan saktens drøyme..
Men jammen er vi standhaftige både vi og småfuglane som gler oss med fargar - og dei kvikke rørslene sine! Mi erfaring er at dei er slett ikkje lette å få på linsa, så du har vore dyktig som har fått det til:)

Maret sa...

Den blanda fuglematen, er det noko du mixer sjølv ? Synes å ane havregryn...
Fortsatt fin kveld.

oddi sa...

Så flotte bilder. Her er det også et yrende liv i buskene, og mer blir det når vi får flere timer med dagslys. Jeg pleier å si at dompapen kommer tidsnok til å få smult som belinerbollene er kokt i, ispedd en god dose frø.

Petrinetrollmor sa...

Tusen takk herr Dompapp, så det er ved Mjøsa de oppheld dokke. Har ikkje sett dokke her på ei stund :))

Spettmeisa er sjefen på matbrettet her hos oss.

Her regner det masse, og det er godt for da håper eg det reiser masse snø. Det er berre det at det er så glatt i bakkane mine her. Men eg skal ikkje ut i dag. Eg skal blogge litt og strikke litt og nålefilte til ein planlagd Gibort:)

Ønsker deg ein fin dag og hels dompappen og frua :)

Petrineklem

monica sa...

ååååååå sånt liv vil jeg ha utenfor vinduet også, men har en katt som ikke er helt enig. Vi har visst litt forskjellig syn på disse små.... HEHE....
Men nyter dine bilder.