torsdag 3. mai 2012

Lykkens portal

Nidelven

 

Langt i det fjerne bak fjellene blå
Ligger et sted jeg har kjær.
Dit mine tanker og drømmer vil gå,
Alltid du er meg så nær.

P4296239

Nidelven stille og vakker du er
Her hvor jeg går og drømmer.
Drømmer om deg som jeg hadde så kjær,
Nu er det bare minner.

P4296250

Den gamle bybro er lykkens portal
Sammen vi seiler i stjernekorall.
Nidelven, stille og vakker du er
Her hvor jeg går og drømmer.

P4296252

Sangen er skrevet som en hyllest til elva som renner gjennom byens sentrum. Trondheim har ingen offisiell bysang, men Oskar Hoddøs vals vekker patriotiske følelser hos mange trondhjemmere. Sangteksten har også gitt opphav til begrepet «Lykkens portal» om Gamle Bybro som binder sørenden av Kjøpmannsgata til Bakklandet. Teksten er forfattet i april 1940 av namsosingen og motstandsmannen Oskar Hoddø mens melodien er komponert av Christian Christensen og Kjell Rian. (Wikipedia)

Vel, detti får bli det siste frå favorittbyen for denni gong. Men det skar itte gå åtte nye år før je dræg dit att neste gong. Da utvikler det seg bære en "mangelsjukdom" som det tæk noen dager og blogginnlegg på å kurrere. Takk for at akkurat DU var mæ meg på mimring.

6 kommentarer:

Ruth sa...

Talk for at du tok oss med. Jeg får besøk fra Trondheim denne helga, det er jo noe det også. :)

Ha en super helg.

Tovepia sa...

Nyydelige bilder! Det har blitt kaldere siden du dro, nå er det snø i lufta...br..
Nyt dagen, klem;)

Marie sa...

Å så flott å få bli med til Trondheim :)
Har aldri vore der "live" så dette var kjekt :)

Gler meg til å sjå deg snart :)

God helg :)

Vanella sa...

Jeg kunne ikke la være å synge teksten.
For noen nydelige bilder!
Ha en flott helg!

Anne sa...

Nemmen tenk!! da at du har vært på mine trekter og det helt uten at du ropte det høyt!!?? leser at du har møtt Tove da, og det var jo trivelig, henne kjenner jeg ja. Vi hadde jo opprinnelig planer og møtes hos Berit og Marie jo, den helga jeg og Gunda måtte dra til London med en haug med fjortiser, vel vel

Du har i alle fall fanget så mange fine bilder fra byen, kost meg stort og lenge her jeg nå, masse kjent, og noe ukjent faktisk.

Trønderklem, med sånn delvis bart, he he

ANNEPÅLANDET sa...

Takk for turen! Flotte bilder!Nå har jeg blitt litt kjent, og det passer bra, for jeg skal visst til Trondheim en tur i slutten av måneden. Mannen skal jobbe, Dattera skal på visning (hun skal ikke vises frem, hun skal se på en hybel), og mor henger med siden anledningen byr seg. Gleder meg! Håper vi får like fint vær som du hadde!