mandag 11. april 2011

Mandagstema: grå

Mandagstema Flere gråe løsninger ser du HER

Eller kanskje svart-hvitt i fine farger som det sies i Flåklypa TV ;)

P1059728Mitt bidrag er en gråsisik, som slett itte er grå i mine auer. Rett og slett en fargerik figur, men altså grå i følge dom som veit slik;)  Lurer fælt på åkke som sætte navnet gråsisik på denni? Oversettelsen frå latin ser da vitterligen litt latterlig ut.

Gråsisik (Carduelis flammea) er en fugl i finkefamilien. Lengden er ca. 13 cm, og vekten er rundt 14 gram.

Gråsisiken er liten og mørkstripet fugl med en tydelig rød panneflekk. Nebbet er lite og gulaktig med en svart, liten flekk rett under. På oversiden er den lys og har mørke striper, mens på vingene kan man tydelig se lyse bånd.

Gråsisiken er en selskapelig fugl og lever som oftest i flokker.

Frå Wikipedia

7 kommentarer:

Petunia sa...

Gråsisik er ingen kjedelig fugl. Synes den er en fargeklump jeg, men jeg er jo veldig glad i alle fugler - også kråker og måker!!
Gråsisik er ikke en fugl jeg har hatt på fuglebrettet. Jeg tror faktisk ikke jeg har sett den i nabolaget her jeg bor i det hele tatt... Må sjekke:)
Nydelig bilde!!

Inge sa...

Nej den er slet ikke grå.. der er mange farver i den lille fine fugl.. :-)

Tovepia sa...

Ja denne fuglen har fått et lite fortjent norsk navn, den var jo fargerik og vakker; flott bilde!

Maria G sa...

Sååå fin bild på den lilla gråsiskan! Förstår inte varför den heter så??? För den är ju inte speciellt grå...
Ha en fin kväll!

Millemilla sa...

Vakker fargerik gråsisik!
Vi får søke om navnebytte:-)
Han som bestemte det navnet var sikkert fargeblind eller svaksynt;-)

Ha en fin mandagskveld!

hundenstina sa...

Underbar bild.
Mysigt att återanvända den gamla träkrattan ... fint!!!

Melusine sa...

Hvilket flott bilde av gråsisiken!
En fin fugl, synes jeg med :)