tirsdag 22. september 2009

Årets seineste Å

 

Siste innsats i denni runden ta ABC i ord og bilder. Sea je fækk tekniske problemer da je var på Karmøy i hælja, så kjæm Å-en min som en etternøler nå. Je har vøri mæ i ælle runda før, så je kænn itte misse denni da.

Mine valg er Åkrasanden og Åkrehamn.

Vest i havet, ytterst mot nordsjøen ligger Åkrehamn. Ved de vakre sandstrendene og svabergene på vestsiden av Karmøy har det bodd folk fra urgamle tider. Åkrehamn er skapt av fiskere, bønder og sjøfolk i mange generasjoner. Åkrehamn er i dag et moderne tettsted med ca. 6900 innbyggere, og har et variert handels- og servicetilbud.
Åker og havn har gitt navn til Åkrehamn, men i de fleste åkrene er det nå butikker, servicebygg og boliger. Gamle Åkra kommune var i sin tid landets største fiskerikommune og ennå har vi et aktivt fiskerimiljø her. Fra det gamle havneområde med idylliske små trehus, går fremdeles sjarkfiskerne ut til fiskefeltene hver morgen. Fiskerne leverer fangsten i havna senere på dagen, og de fleste dager kan en kjøpe fersk fisk, reker eller krabbe i havna.
Folk fra vestsiden av Karmøy har alltid reist vestover. Når de ikke dro til Amerika, reiste de på fiske til Island og Shetland, i fraktfart på England og Danmark, eller de dro til sjøs. En finner mange her som aldri har vært i Oslo, men som er veldig godt kjente i landene langs nordsjøbassenget og spesielt i Amerika. Enda er det mange fra vestsida som reiser over Atlanteren når de skal på jobb. Impulser fra andre land har de tatt med seg hjem, dette viser seg også i byggeskikken. Åkrehamn har bl.a. vært kalla en "amerikansk prærielandsby.
Ved et besøk på Rogaland Fiskerimuseum på Åkrehamn vil du få mer omkring historien.

Tekst henter fra www.akrehamn.com

Åkrasanden

Sept2009 156

Sept2009 163

Sept2009 176

Sept2009 180

Sept2009 173

Sept2009 178

Sept2009 182

Åkrehamn

Sept2009 195 

Sept2009 201Sept2009 199Sept2009 191

Sept2009 203

Sept2009 208 Sept2009 215  Sept2009 244 

Sept2009 210

Sept2009 217Sept2009 218Sept2009 212

Sept2009 219

abc i bilder For flere Å-er, se HER

Bære seint enn ældri….

12 kommentarer:

Laila -Karin sa...

Hei
Du har slike flotte store bilder, kan jeg spørre deg hvordan du får lagt de inn så store?
Har ikke klart å finne ut av det.
Ha en fin dag

Orlaug sa...

So flotte bilder du har teke i helga........som det går rykter om var særdeles hyggeleg.

STEINKJERRINGA sa...

Kjempefine bilder fra en perle i Norges land. Har vært i Kopervik, men ikke andre steder på Karmøy.

HansHB sa...

Flotte bilder fra et spennende sted!

Marie sa...

Flott bildeserie frå vestsida av Karmøy!

Mannen min har slekt der så det er ikkje lenge sidan me hadde ein tur dit :)

Ha ein fin dag :)

Hobbygåsa sa...

Åååå så flott det ser ut der! Jeg skulle sånn ønske at jeg hadde kunne være med.Dette er jo akkurat slik jeg ser for meg at jeg skal bo ved havet - drømme, drømme... Jeg tror vi må ta bilferie neste sommer - rundt sørlandet og oppover vestlandet - innom Berit, og opp til Bea - det hadde vært noe det!! Bruker vi nok tid så kanskje det går...

elle-melle sa...

Så fantastiske bilder!
Du er like god til å ta bilder av sjø og himmel som åkrene der hjemme på Toten. Det ser like pent ut alle de steder du er:)
Jeg kom over et innlegg på en blogg som viste et kunstverk laget av poteter og da tenkte jeg på deg. Hvis du har lyst til å se bildet så kan du ta en titt på bloggen Naturliga Ting Trädgårdsblogg. Det var virkelig imponerende:) Du finner den i min bloggliste.
Selv fikk jeg ikke med meg verken ø eller å i Petunias ABC, det var ikke nok overskudd akurat da . Synd for jeg ville så gjerne hatt med meg alle bokstavene jeg også.

Sologbolig sa...

Nydelige bilder både fra Åkrasanden og Åkrehamn. Vi er av og til på de trakter og det er flott og "windy" der syns eg. Ha ein fin kveld.

Petunia sa...

Håper du har hatt en flott helg! Jeg har ikke hilst på Berit, men hun er helt sikker like søt og god som Marie og dere har sikkert kost dere stort. Har tenkt masse på dere og ønsket meg ned til dere.
Kjempeflott avluning på ABC'n og aldeles nydelige bilder.
Tuen takk for at du ble med på ABC i ord og bilder:)

Jannickes Hjemmekos sa...

Flotte bilder av vakker og vill natur. Ønsker deg en god kveld (det som er igjen av den). Klem fra Jannicke

Strikkebesta sa...

Ja, vestlandsnatur og hav er vel ganske eksotisk for deg som held til i innlandet:) Vakre bilete du har tatt! Ser du kor mykje meir uroleg himmelen er over havet enn over Mjøsa? Når eg ser på bileta dine frå Mjøsområdet er det himmelen som fascinerer meg mest. Slik er det også når eg besøkjer Trondheim, det er slik ro over himmelen så langt inne i Trondheimsfjorden.

Hanne sa...

Så flotte bilder du har, nydelig natur og vakre detaljer.