fredag 4. september 2009

Ætt

Ætt er vel et litt gamalt ord som blir lite brukt nå. Slekt er kænskje et mere kjent ord for øss.

Mai2009 343

“Slekt skal følge slekters gang “syng vi jo. Og slik er det. Vi stammer ælle frå noen. Og for ei slik nyssgjerrig heks som meg var det jo naturlig å fikle litt mæ slektsgransking.

Å vara ta riktig ætt/slekt var nok viktigere i eldre tider enn nå. Du måtte kjinne din plass og hølde deg der. Det gjaldt å gifte seg mæ noen ta sin egen stand hæll kænskje noen som var “hakket over”. Men å gifte seg under sin stand var itte bra. Dætta var nok itte bære-bære støtt.

Mai2009 352 

Tippoldemor Siri var frå en gard på Hadeland og gifte seg mæ en gardsarbeider. Dom leide seg et bruk og fækk en sønn, men såmmå året døde mænn. Hu fløtte hematt på garden ått bror sin og var er i 11 år før hu på nytt gifte seg. Også denni gongen under sin stand og dom fløtte tæll Eina. Sikkert ittno stas i familien detti, men je væljer å tru at hu var ei bestemt dame som gikk sine egne veger og sto for sine valg. Bjørn Herberg granske denni greina ta ætta mi og kom tællbarsatt tæll Åsa på Jorekstad født ca 1270. Det er interesant å sjå at det er “fiffen” som er dokumentert, mens småkårsfolket, dom virkelige slitera, har gått i glømmeboka.

Nov2008 168

Morfarslækta mi kjæm frå Sør-Aurdal. Da je granske den litt, mæ bygdeboka for Sør-Aurdal som hovedkilde, så endte det opp mæ at je stammer frå det såmmå ekteparet 16 gonger. Slik vart det i ei forholdsvis lita bygd, at de fleste på en hæll ænna måte er litt i slekt mæ næn. Godt oldeforeldra mine fløtte tæll Toten, slik at onga doms fækk litt mere å vælja ti når dom var på partner-jakt.

August 2006 183 

I gamle tider måtte en kunne ætta si på rams, dæ var en æres-sak. Så er det kjørkja da, som har et omfattens arkiv i sine bøker. Døpte, konfirmerte, gifte og døde er jo skrivin inn i kjørkjeboka.

 LivHilde 044

abc i bilder

Flere Æ-er HER !

22 kommentarer:

Evami sa...

Det er bra verden har kommet et skritt lengre og man kan gifte seg med den en vil i dag(i teorien ihvertfall)
Tøff dame oledmor Siri som gikk sine egne veier:) OG så spennede å kunne spore deler av slekta si tilbake til 1270..
Et flott innlegg om betydningen av historien til våre forfedre.

elle-melle sa...

Så flott du har skrevet om ordet ætt!
Jeg hadde det samme ordet i tankene men har ikke overskudd til å legge så mye arbeid i det denne uken.
Stilig bilde på slutte her:)
Ønsker deg god hælj jeg :))

Stoltzen2012 sa...

Hei på deg, utrolig interessant med slektsgranskning! Morsomt å se hvor man stammer fra, alle de merkelige navnene før, og ja, at de bare skrev opp "fiffen" :o) Morsomt.. Ha en fin helg! Klem fra Linda

Anonym sa...

Hei.Takk for historin.Veldig kjekt å lese.Det å lete efter sin bakrun er veldig kjekt.Jeg har en morfar som jeg ikke vet så mye om.Som jeg prøver og finne ut om.Virkelig fin gård dere har.Det er så kjekt att du skriver på Totendialekt synes jeg.Ha en riktig fin helg til deg og dine.Bodil

Mandy Lou sa...

Kjempebra lesing om ætta di. Det er minst like interessant å lese om andres slekt som om sin egen. En vakker gård var det også.

Ruth sa...

Ætt er viktig - ihvertfall syns jeg det. Det er på en måte godt å vite hvor man kommer fra og hvem man er.

Og tøffe damer som tør å bryte ut og følge sitt eget hode er slettes ikke det verste man kan slekte på.

Anonym sa...

En dejlig beretning om den gamle heksas jagt på sine aner, forfædre, tak for den ;-)

Slægtsforskning har været meget populært i Danmark alle de seneste år, og det bliver lettere i takt med at gamle oplysninger overføres til databaser!

PRINSESSEDRØMMER sa...

For en fin ættshistorie du har!! Og så flotte bilder!

Ordet ætt er et fint ord, som vi godt kunne brukt mer av i dag!!

God helg!

Sologbolig sa...

Flott innlegg fra deg om ætt. Spennende å finne ut om slekta si. Eg har dreve litt og funne ut av slekta til mor mi. Artig å lesa gamle bygdebøker og historier. Ha ei fin helg.

Rimkogeren sa...

Tak for en spændende slægtsroman her en fredag eftermiddag.

mormonsen sa...

Trodde vi her nord snakka bræidt, men jammen trur jeg at dere ved mjøsa slær oss! Hadde faktisk tenkt litt på Alf Prøysen og "Ælle så nær som hu Ingebjørg" da jeg skulle skrive om min æ...Go hælg!

Petunia sa...

Kjempefint valg for Æ og veldig fin lesning! Jeg bare elsker bildene dine.
Jeg har evdens dårligste samvittighet! Jeg har en liten pose med noe til deg stående på kjøkkenbenken og der har den stått veldig lenge...
Skammer meg!
Men jeg lover at dne kommer!
Æresord!

Nikoline sa...

Så kjekt det var å lesa dette. Det er greit å ha orden på røtene sine.. her i bygda brukar me forresten ordet ætt endå. Eg har vore med i ættesogelaget i mange år og synes det er ein veldig kjekk hobby.
Ha ein fin-fin kveld, eg sit og kosar meg med sprøsteikt sopp som snacs akkurat no :0)

Olga T sa...

Nydelige bilder!

Madame sa...

Hvor er det fint, som du har skrevet om ordet ætt! Og dine billeder er utroligt smukke.

Ha' en dejlig weekend!

Lappedamen sa...

Slektsgransking høres veldig spennende ut, men veldig tidkrevende tror jeg. Ikke værst å kunne dokumentere slekten sin helt fra 1270. Flott og interessant innlegg. Takk for historien.

Hobbygåsa sa...

Flott innlegg, det var morsomt å lese. Godt vi har kommet litt lenger nå ja, men jeg må si at du hadde en virkelig tøff oldemor. Ikke mange som turde slikt på den tiden. Jeg har svenske aner på ene siden, men har aldri turt å granske slekta - tenk hvis det viser seg at jeg er i slekt med svenskekungen :-)

TorAa sa...

For mange år siden traff jeg en slektsgransker nede på sørlandet.
Han var ganske så klar da han uttalte:
Det eneste vi vet er hvem som er moren.
Nå ja, min familie i USA har også granske sine aner og er kommet helt tilbake til år 427. Her er det mange kjente konger og adelsmenn rundt omkring i Europa, men ikke en eneste fra de lavere stender.
Dog er det en kjent sak at menn med makt fikk mang en "lausunge" både her og der.
Så vi er nok alle en "fin" blanding.

Supert innlegg.

Unknown sa...

Kjempeflott ætteinnlegg:0)
Slekts/ættegranskning er utruleg spennande...Vi stammar visstnok frå kongs/adelsslekt frå Giske, men der var det nok inngått eksteskap under sin stand sidan vi no er ei bondeslekt;9)

karna sa...

Du skriver flotte gode innlegg her i ditt eget diktatur, jeg smutter og ler ,-) Et snodig uttrykk ifl Mannen. Så det er en dråpe med Norges Toscana i deg, jeg har det meste derfra. Når det gjelder frk McC så har ikke jr orden i sysakene sine så min vitebegjæringen er ikke fullført. Tenkte på deg i går, på Sy sammen, da jeg så fuchia stoff ,-)
ps!hobbyhule@hotmail.com ,-)

Camilla Elstad sa...

En artig historie du forteller! Jeg vet desverre lite om slekta mi langt tilbake, og det lille jeg har hørt blir glemt like raskt...
Ælgen var kjempetøff! :D

vibeke sa...

Jeg likte den tippoldemora di. Sterk dame, men hun hadde det sikkert ikke enkelt.
Dessuten liker jeg måten du forteller dette på, så enkelt og greit, itt'no knussel :-) Og bildene, særlig den kirka, var fine